Cena



Mousse

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~5010174
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Mousse – wsparcie dla miłośników enduro i offroadu 

Terenowa jazda na motocyklu sprawia niemałą przyjemność. Frajdę z każdego przejechanego kilometra mogą popsuć awarie czy usterki. Niektórym z nich można zapobiegać w stosunkowo prosty sposób. Zmorą wielu krótszych i dłuższych eskapad enduro czy offroad są przebite opony. Jeśli zastanawiasz się, jak temu zaradzić, mamy dla Ciebie odpowiedź. To mousse, znane też pod spolszczoną nazwą mus. Czy, a właściwie dlaczego, warto zamontować mousse do opony? 

Co to jest mousse? 

Mousse to nic innego, jak specjalnie skonstruowana pianka, którą stosuje się w miejscu dętki w oponie motocyklowej. Porównanie do usztywnionego pierścienia jest jak najbardziej zasadne. Dętka mousse – taka nazwa też jest często spotykana i nie bez powodu – w przekroju i przy znacznym powiększeniu przypomina plaster miodu. Każda z komórek pianki wypełniona jest neutralnym dla gumy azotem, który odpowiada za elastyczność konstrukcji. Co istotne, warstwa zewnętrzna dętki mousse jest gładka, co pozytywnie wpływa na łatwość montażu. 

Jaka jest różnica między mousse a zwykłą dętką?

Tradycyjna dętka może być pompowana w dość szerokim zakresie ciśnienia. Natomiast mousse (dętka mus) nie pozwala na regulację ciśnienia. To jest stałe – miłośnicy jazdy terenowej uważają to za niemały atut, bowiem dzięki temu odczucia podczas jazdy są takie same. Ale największa przewaga mousse nad tradycyjną dętką jest gdzie indziej! Chodzi oczywiście o wytrzymałość i odporność. Mousse nie przebije się podczas jazdy, zatem ryzyko przebitego koła z dala od garażu czy warsztatu właściwie nie istnieje. Nie dziwi więc, że dętki mousse są wybierane na długie wyprawy, również przez profesjonalistów.

Gdzie sprawdza się mousse?

Już wiesz, że mousse to interesująca alternatywa dla klasycznej dętki. Mousse szczególnie dobrze sprawdza się podczas jazdy w wymagających warunkach terenowych. To rozwiązanie wybierają choćby zawodnicy motocrossowi oraz enduro czy cross country. Dzięki mousse nie tylko zwiększa się komfort psychiczny (eliminacja przebicia dętki), ale też motocykliści wspominają o zwiększonej przyczepności na nierównym podłożu. Skały, kamienie, wyboje – koła wyposażone w opony z mousse pracują wydajnie i pozwalają na płynne pokonywanie kolejnych przeszkód.

Trzeba wspomnieć, że mousse nie zdaje egzaminu podczas jazdy ze stałymi wysokimi prędkościami, szczególnie po asfaltowych drogach. Z tego względu mając w planach dłuższe trasy przelotowe z bazy w teren, lepiej rozważyć opony z grubą tradycyjną dętką. Wysokie prędkości plus asfalt znacząco skracają żywotność mousse, co ma związek z większym tarciem pomiędzy mousse a oponą. 

Jaki rozmiar mousse wybrać?

Najlepszą opcją jest wybranie identycznego rozmiaru dętki mousse z rozmiarem opony. Ewentualnie można zdecydować się na rozmiar zbliżony. Warto dodać, że zawodnicy enduro lubujący się w ekstremalnych wrażeniach świadomie decydują się na mniejszy rozmiar mousse. Co oczywiste, montaż innego rozmiaru jest akceptowalny pod warunkiem, że zastosujesz się do wytycznych producenta.

FAQ

Jaką ma wytrzymałość mousse?

Zazwyczaj dętki mousse wytrzymują co najmniej pół roku. Ale też nietrudno znaleźć osoby, które zmieniają je co sezon lub nawet co dwa sezony. Oczywiście profesjonalni zawodnicy enduro czy cross country wymieniają je znacznie częściej – np. co dwa wyścigi. 

Jak dbać o mousse?

Przede wszystkim należy unikać długich i szybkich asfaltowych drogach. Istotne znaczenie ma także pielęgnacja. Właściwą praktyką byłoby czyszczenie po każdym powrocie z błotnistej trasy. Również robiąc przegląd maszyny przed kolejnym sezonem, warto zweryfikować kondycję pianki.

Czy stosować żel montażowy do dętek mousse?

Żel montażowy świetnie sprawdza się jako dodatek do dętki mousse. Przede wszystkim zmniejsza tarcie, ułatwiając montaż, do tego pozytywnie wpływa na trwałość mousse.